Viva.nl – recensie ‘Recensiekoning recenseert Nederland’

» Petra gaf ons boek vijf sterren op Viva.nl! Wat heuglijk :-)

donderdag 24 mei 2012 13:13 uur

Twee jaar geleden begonnen een paar vrienden een recensiesite. De bedoeling was lekker veel freebies binnen te halen, net als beautybloggers. Dat is vooralsnog niet zo goed gelukt. Wat ze wel hebben gekregen, is een fanbase, een plekje in de Volkskrant en nu ook een eigen boek. Recensiekoning is ineens overal.

Alles is te recenseren

De meeste websites vertalen zich niet zo lekker in boekvorm. Terwijl het internet het moet hebben van de actualiteit, vooral als het gaat om recensies, moet een boek wat meer blijvende waarde hebben. Maar Recensiekoning is geen normale recensiesite. Voor wie ze nog niet kent: deze mensen recenseren alles. Een greep uit het boek Recensiekoning recenseert Nederland: Het gebruik van het woord ‘kids’, Groente en fruit bij de Albert Heijn, Derek Ogilvie, Een taxi nemen in Nederland, De komma en Jeroen Overbeek. Alles is te recenseren.

Eindelijk een leuk koffietafelboek

Het is een gouden idee en de uitwerking is nog beter. Wie de site al kent zal enkele onderwerpen van hierboven herkennen en toen ik begon met het boek dacht ik dat ik die zou overslaan, maar dat was niet het geval. Ik vond alle stukjes opnieuw zo grappig dat ik ze stuk voor stuk heb gelezen. Achter elkaar door, ook al is dit officieel meer een koffietafelboek waaruit je af en toe een stukje leest.

Fietsstandaarden en de Eiffeltoren

Speciale complimenten nog voor het grafisch werk van Recensiekoning. Op de site staan vaak mooie visualisaties en grafieken en in het boek is dat niet anders. ‘De stabiliteit van een standaard’ wordt bijvoorbeeld veel duidelijker in een infographic met vergelijkingen tussen fietsstandaarden en de Eiffeltoren, en de verrassingsfactor van een baby verspreid over negen maanden is duidelijk weergegeven in een grafiek waarbij in het ene geval de ouders wél van tevoren bekendmaken wat het geslacht is en in het andere geval niet.

Normaal geef ik geen sterren aan boeken, maar dit boek vraagt erom. Als volgt: voor elke recensent één ster, nog één ster voor de leuke spelletjes die erin staan zoals het Jozias van Aartsenspel, maar één ster aftrek omdat te veel stukjes over Amsterdam gaan en één omdat het te snel uit is. Vijf sterren. *****

Bron: Viva.nl