NCRV mediablog – Vrouwenbladentoon

dinsdag 1 oktober 2013 11:00 uur

Alle kranten, tijdschriften en websites hanteren een eigen toon om de doelgroep te kunnen bedienen. Dit wist ik natuurlijk altijd wel, maar het werd me pas echt duidelijk toen Flair mij en mijn Recensiekoningcollega’s vroeg een groot stuk te schrijven over ‘De Man’ en ‘De Vrouw’. Of het ons zou lukken mannen en vrouwen als geheel te recenseren? In de briefing viel voor het eerst de term ‘toon’. Ze wilden graag de Recensiekoning-toon.

Mijn collega Gustav nam de vrouw voor zijn rekening, en ik – als enige vrouw in de redactie – de man. Lang hebben we zitten schaven en schuiven tot we uiteindelijk tevreden 1200 woorden instuurden.

We kregen wat aanwijzingen. De toon – de toon waar expliciet om was gevraagd – was ‘te negatief’, ‘te cynisch’ en ‘niet Flair’. Of we het misschien konden herschrijven . Men was bang dat ‘de Flair-lezeres’ onze humor niet zou begrijpen. We hebben de opdracht teruggegeven.

» lees verder op mediablog.ncrv.nl.



plaats een reactie:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *