NCRV mediablog – Nichebloggen

dinsdag 17 december 2013 15:50 uur

Twee jaar geleden ging ik voor het eerst naar de krullenkapper. Een uur later stond ik weer buiten met een gigantische bos krullen en er was geen krultang of permanent aan te pas gekomen. Ik was enthousiast en deed wat iedere enthousiaste blogger doet: ik schreef een lovend stuk op onze website.

Een aantal maanden later, tijdens mijn tweede krullenknipbeurt, vertelde mijn kapster dat die ‘recensie’ haar veel nieuwe klanten had opgeleverd en ze uitte haar dankbaarheid door me wat gratis producten toe te schuiven en gratis mijn haar te komen doen bij onze boekpresentatie. Het was een leuk staaltje nichebloggen (Nichebloggen, het selfie van 2014) met bevredigend resultaat voor alle partijen.

Er gebeurde nog iets wat ik niet had voorzien: mensen gingen de comments onder het artikel gebruiken om hun eigen ervaringen met deze kapsalon te delen. Als in een ongemodereerd forum ging men elkaar en de kapsalon te lijf. Mensen begonnen te klagen over de prijs van een knipbeurt. Voornamelijk tevreden, maar toch ook een paar ontevreden klanten uitten hun genoegen en ongenoegen over de knipmethode.

foto: 2Rings

Tussen de positieve reacties herkende ik wat namen van kennissen en vriendinnen en ik was verheugd over hun krullende ervaringen. Eind goed, al goed, zou je zeggen, tot er een paar dagen geleden opeens een nieuwe reactie binnenkwam:

‘Ik lees hier te veel overdreven positieve reacties die duidelijk ergens gestuurd zijn. Ben zelf werkzaam in de e-commerce en snap dat de belangen van bijvoorbeeld de hier besproken kapsalons groot zijn. Je kunt helaas nooit checken wie de positieve recensies werkelijk heeft geschreven, maar het gestuurd taalgebruik (opzichtige copywriting) in een aantal positieve reacties herken ik direct.’

Het stipte mooi een probleem aan wat we bij Recensiekoning al een tijdje hebben: mensen geloven niet in je oprechtheid als je positief bent over iets. Roep je: ‘product X is helemaal niks,’ dan gelooft iedereen je onmiddellijk en krijg je bijval, maar roep je dat product Y je leven heeft veranderd dan staat er binnen een minuut een comment onder waarin het als advertorial wordt ‘ontmaskerd’. Om dit te omzeilen hebben we Aad van Torial aangenomen, onze enige betaalde kracht.

Heb ik het nog niet eens over de vraag waarom je – zoals in bovenstaande comment – in vredesnaam je vakbroeders zou willen ontmaskeren als je zelf ook in de e-commerce werkzaam bent. Tegen zoveel ijdelheid kan geen krullenkapper op.

» deze column verscheen eerder op mediablog.nl



plaats een reactie:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *